AANKOMST

Welkom aan boord - Algemene informatie - Aankomst - Tips voor aan boord - Technische Tips -Meezeilen - Engelse woordenlijst 

CHECK IN
Alvorens je de beschikking krijgt over het jacht zal de eigenaar met je het gehele jacht op basis van een standaard checklist doorlopen. Dit is om je uit te leggen waar diverse dingen en apparaten te vinden zijn en ook om op eventuele gebreken te wijzen. De gebreken worden door jullie beide opgetekend en ondertekend. Indien je akkoord bent zal als laatste de borg (indien eigen risico niet afgekocht is) betaald dienen te worden en de volledige scheepspapieren overhandigd worden. Vraag altijd het telefoonnummer van de jachteigenaar - bij problemen onderweg kan die gebeld worden en zal de eigenaar zijn 'mannetjes inschakelen' om je zo snel mogelijk - meestal de volgende morgen al weer - verder op weg te helpen.

SCHEEPSPAPIEREN
De scheepspapieren beslaan een 'dik boekwerk' met vele stempels en plakzegels. Alle benodigde certificaten (marifoon, brandblussers, garanties, onderhoud etc etc) als wel de CREWLIST staan hierin. Check vooral of de crewlist compleet en volledig aanwezig is.

AANDACHTSPUNTEN CHECK IN
Praktijk is dat de checklist nadien wordt ingevuld. Praktisch is het om pen en papier mee te nemen zodat je zelf aantekeningen kunt maken.Je dient ongeveer 1 uur de tijd voor te nemen om de checklist door te nemen. Laat indien mogelijk andere de boodschappen alvast regelen.

Advies: Laat je goed informeren waar alles zit, hoe alles werkt en waar eventuele spare parts liggen. Schroom niet om iets nog een keer te vragen - het is beter om alles twee keer te vragen dan een keer te vergeten. De check in gaat ook in het Engels.

Hieronder vindt je een aantal aandachtspunten:

Dek - noteer de beschadigingen - kijk vooral bij anker, potdeksel, romp (vooral achterzijde en anker).

 

Ankerlier - laat  de werking uitleggen - werkt de bediening - vraag of er speciale manieren zijn om het anker nog beter te laten lopen. NOOIT ZOMAAR MET HANDEN OF BLOTE VOETEN IN DE ANKERBAK GRIJPEN - Indien het anker in de vrijloop komt laat het anker dan maar gaan. Zorg ook dat de motor loopt tijdens anker bediening om over voldoende stroom te beschikken. Vraag waar de zekering voor de ankerlier (Anchor Fuse) en spare part liggen.
 

Staand wand - speling of strak, controleer borgpinnetjes (safetypins)
 

Lopend wand - lopen alle stoppers - verdiep u in de lijnen - weet u deze blindelings te vinden
 

Roer - zit er speling in - is rechtuit gemarkeerd - hoeveel omwentelingen kan het roer maken - waar is de noodhelmstok - past deze? Vraag dit na bij eigenaar
 

Interieur - uitrusting compleet - werkt verlichting - alle navigatie apparatuur, kaarten en boeken (Greek Water pilot in Engels) aanwezig. Hoe werkt de koelkast, waar zitten de bilges, bilgefilter en waterpomp, hoe groot zijn de watertanks - waar zitten de vuldoppen - dient er geschakeld te worden tussen de watertanks. Werken de wc's - aparte pomp voor afvoer binnendouche
 

Schakelpaneel - alle knoppen duidelijk - waar zit de zekering voor de ankerlier. Doet GPS het - indien aanwezig laat u de Autopilot, GPS (bij afwijkend type) en NAVTEX uitleggen.
 

Meters - Zijn meters geijkt en functioneel - wat is de diepte van de boot - meet de meter de diepte onder de kiel of vanaf de waterlijn
 

Zeilen - ter controle hijs de zeilen (grootzeil en fok) en controleer op scheuren en slechte stukken.
 

Motor - laat u de kritieke items aanwijzen (V-snaar, Oliepeil en Koelwater). Vraag eventueel naar noodstartknop, keerkoppeling, gas, inlaat lucht en filters. Vraag ook of er een inpellor aanwezig is. Is de boot vol getankt voor vertrek. Wat is het algemeen verbruik van de motor. Noteer motorstanden en tank na 2-3 dagen varen ter controle van verbruik. Controleer of alle controle lampen werken.
 

Accu's - waar zitten de schakelaars - scheiding motor en service (1 -3 accu's)
 

Verlichting - check alle interieur en navigatie verlichtingen
 

WC's en pompen - controleer of deze goed werken en niet verstopt zijn.
 

Bijboot - dinky - check dat deze niet lek is - indien deze niet opgeblazen is vraag voor een opgeblazen versie of noteer dat u in dit geval niet verantwoordelijk bent voor de dinky. Let op: Dinky is datgene wat het meest verspeelt word. Daarom is de borg vaak gelijkgesteld aan de kosten van een nieuwe dinky. Het lijkt makkelijk om deze achter de boot te hebben tijdens het varen maar hierdoor onstaan ook de meeste schade gevallen - beter om de dinky te borgen aan dek.
 

Marifoon - check of deze functioneert en u de bedieningswijze begrijpt
 

Onderwaterschip - vraag naar het laatste duikrapport - zie check out - en loop het onderwaterschip -buiten de haven van Athene - zelf na op de zondag met duikbril. Bij opmerkingen deze direct melden aan de eigenaar
 

Veiligheidsmiddelen - zie ook TIPS AAN BOORD.
Standaard dienen de volgende middelen(noteer de aantallen van ieder) aanwezig te zijn:
- reddingsboeiB
- reddingsvlot
- zwemvesten - minimaal 1 per opvarende - 1 per kind (Indien u erg kleine kinderen heeft en de beschikking heeft over privé zwemvestjes valt het aan te raden om deze mee te nemen)
- brandblussers 2 stuks
- betonschaar
- lijflijnen
- set vuurpijlen
- EHBO kist
- Hand bilge pomp
- Noodhelmstok - overtuig u ervan dat deze past daar deze vaak verroest zijn omdat ze niet of nauwelijks gebruikt worden
Overtuig jezelf dat je al deze middelen hebt gezien en weet waar ze liggen. Maak desnoods een eenvoudige schets waar alles ligt.

Teken pas voor akkoord als al je vragen correct behandeld zijn en je akkoord gaat met de toestand van het schip. Dit is ook het juiste moment om (kleine) reparaties aan te tekenen of nog plaats te laten vinden.

Eerste avondmaaltijd (Flottielje - meezeilen)
Na alle rompslomp van reizen, incheck, boodschappen en acclimatiseren is het dan eindelijk tijd voor ontspanning. Je wordt uitgenodigd om - op eigen kosten uiteraard - deel te nemen aan een gemeenschappelijk avondmaaltijd. Dit is een leuke kans is om nader kennis te maken met de overige bemanningsleden, collega zeilers,schippers en begeleiders. Wij organiseren een tafel. Uw vakantie kan nu beginnen.

Boot verzekeringen
Alle jachten zijn in principe WA verzekerd door de eigenaar. Je dient een borg te betalen (afhankelijk lengte schip) welke je 100% terug krijgt indien het jacht schade vrij terugkomt. Je kunt ook het eigen risico van het jacht afkopen. In dit geval betaal je eenmalig een vergoeding welke dekt tegen schadegevallen. Je dient er rekening mee te houden dat u dit eenmalige bedrag niet terug krijgt.

Alle verzekeringen zijn van toepassing tot Beaufort 6 en onder normaal gebruik van het jacht.. Bij vertrek boven Beaufort 6 in het weerbericht is de boot uitgesloten van verzekering en zal je persoonlijk aansprakelijk gehouden worden voor alle schade's. Wishful Sailing Company raadt dan ook ten strengste af om bij dit soort omstandigheden uit te varen.

Check out - terugkomst

Je dient de boot op tijd terug te brengen en derhalve dient je hier rekening mee te houden in uw tocht planning. Niet op tijd terug zal zeker extra kosten met zich mee brengen voor je omdat de boot weer doorverhuurd is. W.S.C. is niet aansprakelijk voor deze kosten. Dit geld ook in het geval je (door bijvoorbeeld verwaaid te zijn) de boot in een andere haven achterlaat. In dit geval krijg je te maken met extra huurkosten en extra kosten om de boot terug te brengen.

Zo ingewikkeld als de check in lijkt zo eenvoudig is de check out. De eigenaar zal het bijzonder waarderen indien u gebreken, bijzonderheden en op/aanmerkingen meldt (groot of klein). Daarna zal de boot nagelopen worden aan de hand van de inchecklist en is de kans groot dat het onderwaterschip door een duiker gecontroleerd wordt. Indien dit akkoord is zullen de papieren teruggenomen worden waarna je de borg terug krijgt.

Dagindeling (flottielje - meezeil)
Over het algemeen kan er van de volgende dagindeling uit gegaan worden - uiteraard zijn tijden slechts een indicatie. Optioneel en afhankelijk van de groep kan er nacht gezeild worden.

- ontbijt en boodschappen
- 09:30 Palaver
- 10:30 vertrek richting baai
- 13:00 aankomst baai voor lunch, zwemmen en rust
- 15:00 vertrek haven voor de avond
- 17:00 aankomst haven
- 17:05 ankerbiertje, vrije tijd, douchen, shoppen, rusten
- 21:00 verzamelen voor avondeten (vrijwillig basis)
- met afsluitend bezoek aan de lokale kroegjes

Gemiddelde afstand in de meeste gebieden per dag is circa 15 - 20 zeemijlen.

Welkom aan boord - Algemene informatie - Aankomst - Tips voor aan boord - Technische Tips -Meezeilen - Engelse woordenlijst 


Activiteiten

Europa

 Wereld

Populaire havens

 Jachten

Catamarans

Bareboat

Belgie

Caribbean

Athene

Mallorca

Alle merken

Bahia

Catamaran

Duitsland

Australie

Bodrum

Marmaris

Athena

Belize

Flottielje

Finland

Brazilie

BVI

Martinique

Bavaria

Lagoon

Meezeilvakantie

Frankrijk

Maagdeneilanden

Corfu

Napels

Beneteau

Lavezzi

Motorboten huren

Griekenland

Canada

Cannes

Nice

Catalina

Nautitech

Zeezeilcursus

Italie

Cuba

Corsica

Pula

Dehler

Orana

Zeilen wereldwijd

Kroatie

Guadeloupe

Dubrovnik

Sardinie

Dufour

Outremer

Zeilen met Schipper

Nederland

Kaap Verdie

Elba

Sicilie

Elan

Salina

 

Noorwegen

Martinique

Fethiye

Split

Feeling

Voyage

Online boeken

Portugal

Seychellen

Gocek

St- Maarten

Gib Sea

Jeanneau

 

Spanje

Thailand

Golfe Juan

Sukosan

Grand Soleil

Oceanis

 

Turkije

Verenigd Koninkrijk

Hyeres

Tortola

Hanse

Salona

 

Zweden

USA

Lefkas

Zadar Jeanneau

Sun Odyssey